Selasa, Januari 29, 2013

Nota Karangan 3 - Monolog

    Nota Karangan (3)
Teknik-teknik Permulaan Karangan
B
Monolog
Perbualan seseorang kepada dirinya sendiri; berbual dalam hati
1.     
Buka tanda petik
Huruf besar
Mesti ada buka tanda petik, huruf besar, monolog, tanda baca (,  !  ?), tutup tanda petik dan huruf kecil, hati kecil dan tanda titik.
   Hai, penatnya aku hari ini !      kata hati kecilku .  

2.      Monolog mesti bermakna dan menerangkan satu perkara.
Saya sungguh penat pada hari itu. (ayat)
“Hai, penat sungguh aku pada hari ini!” kata hati kecilku. (monolog BERMAKNA)
“Hai, penatnya!” kata hati kecilku.  (monolog TIDAK BERMAKNA)

3.      Dalam satu monolog mesti ada 3 ayat.
“Hai, penat sungguh aku pada hari ini!” kata hati kecilku.
(monolog yang BERMAKNA TETAPI KURANG ISI)
“Hai, penat sungguh aku pada hari ini! Cikgu Azman pula telah berikan banyak
kerja rumah. Harap-harap aku boleh selesaikan semuanya,” kata hati kecilku.
(monolog yang BERMAKNA DAN LENGKAP ISI)
4.      Gunakan pelbagai jenis ‘kata’
(said)                  =          kata,    bisik,   tanya
(complained)    =          keluh, rungut
.......kata hati kecilku.
.......bisik hati kecilku.
.......keluh hati kecilku.
.......rungut hati kecilku.
.......tanya hati kecilku.

1 ulasan:

  1. Muhammad Huzaifah Bin Hashim(5D)05 Februari, 2013 18:13

    Terima kasih Cikgu June.

    BalasPadam